søndag 23. august 2015

Skjult gluten i matvarer

Vi skulle ha strø på torskemiddagen for noen dager siden, og denne, Finax glutenfritt strøbrød,  ble kjøpt inn:


Noen timer etter middagen, ble jeg skikkelig dårlig i magen. Vet ikke hvor mange ganger jeg hadde diare, også neste dag.

Etter å ha lest ingrediensene, som har så liten skrift at med lesebriller og forstørrelsesglass, var det nesten umulig å lese hva som sto på pakken. Men jeg fant til slutt ut at denne inneholdt hvetestivelse (max 2 mg gluten/100 mg). De lurer oss, rett og slett.

Når de i tillegg skriver med uleselig skrift, så vet vi ikke hva vi får i oss. Jeg er nokså ny i alt dette. Har hatt glutenintoleranse i 4 år, men har tålt godt litt gluten. Nå tåler jeg ingenting, og i tillegg har jeg også melkeallergi, så dette er en strevsom tilværelse.

Etter hornhinnesykdommen som ikke kan behandles, og nerveskader i 10 år, under begge føttene, så synes jeg at tilværelsen begynner å bli vanskelig. NOK er NOK.


                                          Klem fra Kirsten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar