lørdag 17. desember 2011

Kampen om å gå ned i vekt

I hele mitt voksne liv har jeg hatt idealvekt. Helt til jeg sluttet å røke, for ca. 23 år siden. Da gikk vekten sakte men sikkert oppover.

For 6 1/2 år siden fikk jeg klar beskjed av min daværende lege at jeg måtte gå ned i vekt pga. høyt blodtrykk etc. Jeg fikk sjokk da vekten viste 87,7 kg. og jeg har en høyde på ca. 1,6 m.

Jeg tok dette veldig alvorlig. Jeg fikk nye blodtrykkstabletter, vanndrivende, og jeg begynte med Tonalin CLA. Jeg spiste mye mindre. Etter kort tid ga dette gode resultater, og jeg fortsatte med dette.

I mai d.å. så viste vekten ca. 60 kg. og jeg var kjempefornøyd. Jeg hadde altså gått ned 27,7 kg. 

MEN, i mellomtiden, i januar 2010, ble jeg innlagt på sykehuset pga. hjerteproblemer. Jeg ble operert og fikk satt inn en stent i hovedpulsåren til hjertet. Dette var urovekkende: hvorfor, hva skal jeg gjøre etc. Jeg fikk nye og mange medisiner på sykehuset. Blodtrykkstabletter har så mange bivirkninger, og jeg fikk dem alle, pluss at vekten går opp. Men, jeg fortsatte med CLA, da dette hadde positiv effekt på vekten.

Som nevnt så var jeg kjempefornøyd med vekten i mai, men det som vi ikke visste var at CLA ikke er bra for "det gode fettet som lagres i årene". Jeg var altså delvis skyld i at jeg måtte opereres, noe jeg tok veldig alvorlig.

Jeg sluttet med CLA for ca. 1/2 år siden, og har i løpet av denne tiden lagt på meg nesten 10 kg. Da jeg omtrent ikke kan bevege meg noe særlig, og sitter mye i rullestol, så er dette et stort problem. Jeg spiser fortsatt lite, men det hjelper ikke, da jeg må ta medisinene.

I dag har jeg igjen startet med CLA, men Omega 3, som jeg tar daglig, er veldig viktig i denne forbindelse.

Jeg må tenke på alt jeg spiser. Kaker og desserter har jeg omtrent ikke smakt i hele denne perioden.

Ikke bare kjemper jeg en kamp om å bli bedre, bli kvitt krampene under føttene, slik at jeg kan leve et godt liv igjen, men samtidig strever jeg med vekten, og må ta blodtrykkstabletter for å holde blodtrykket nede.

Dette er mitt liv i et nøtteskall: Jeg skal gå ned i vekt, jeg skal kunne gå normalt igjen, jeg må bli kvitt de kroniske smertene og krampene jeg har, hele døgnet, men jeg trenger hjelp, noe jeg håper jeg får av den beste kirurgen på området ang. rygglidelser, som jeg forhåpentligvis får tid hos om ikke så lenge. Da kan jeg kanskje gå turer etc.

Til dere som strever med vekten, les alt dere kommer over av opplysninger på nettet. Det er verdt det. Jeg tok t.o.m. kontakt med en professor som var engasjert i Tonalin CLA, og han så at dette var 100% sikkert, selv om jeg hadde høyt blodtrykk. 

Tenk på hva dere spiser, og tenk på hva fremtiden bringer.

Kirsten  

4 kommentarer:

  1. Hei Kirsten!! :-)
    Jeg har fulgt Grete Roede kurs, så lenge man holder seg til planen så raser vekten. Når man ikke holder seg til planen så står man bom i ro. Jeg tar det derfor etappevis. Bruker ikke noe kosttilskudd i form av CLA el. lignende. Men jeg tar tran, C-vit og B-vit. Jeg har ikke følt meg så frisk og rask i hele mitt liv, som jeg har gjort etter jeg begynte med GR-kosthold. Det funker for meg, men kanskje ikke for alle. Det er vikitg at folk tenker over. Man må finne noe som en kan leve med på godt og vondt. Det skal være en livsstil, ikke en slankekur.

    SvarSlett
  2. Jeg har gått på Grete Rode kurs for flere år siden. Hadde ikke problemer med å gå da. Gikk turer hver dag,holdt meg til dietten, men gikk ikke ned noe. Skylder fremdeles på blodtrykksmedisinene. Men, siden jeg nå er syk og ikke kan bevege meg noe særlig, må i rullestol når vi skal ut, så sier det seg selv at det er ingen enkel sak, dette. Håper på operasjon snart, men får se hva spesialisten sier. Men takk for råd.
    Klem fra Kirsten Reinertsen

    SvarSlett
  3. Jeg vet godt hva du sliter med...jeg har selv gått ned 20 kg etter graviditet...jeg brukte fedon linbergs metoden og den fungerer helt fint for meg.....har holdt meg til den samme vekten nå i 5 år ( går helt fint) jeg prøver å holde meg unna brød, pasta og ris...og spiser mest mulig rein mat....og sukker er noe dritt!...som du har fått med så har jeg laget en del godis i jula.....spiser ikke den selv ( bare smaker) server den til gjester :-) Lykketil, Kirsten <3

    klem tone

    SvarSlett
  4. Hei Kirsten :)

    Eg kan tenke meg at det er vanskelig å gå ned i vekt, og holde seg der.. Eg har hatt motsatt problem gjennom heile min oppvekst og vaksne liv, altfor høg forbrenning... Eg har alltid vert FOR tynn, fram til dei siste år. No har alderen tatt meg haha ;) Og eg kan seie at det ikkje er lett å ha det slik, eg fekk dagleg høyre i vertfall 25 år "ÅÅ så tynn du er, no må du spise!" Eg følte meg totalt verdilaus og stygg... Og å legge på seg med slik forbrenning er heilt umulig... Heldigvis har det normalisert seg, og eg er ikkje tynn lenger, men slank.. Rg la ikkje på meg eit gram utanom 'produksjonen' når eg var gravid, og var nede i matchvekt samme dag lille var komt til verden. Så raste eg ned enda 4 kg etter det.. Sikkert ein drømmesituasjon for mange, men eit helvette for meg...

    denne sommaren så byrja vekta mi å gå ekstra opp, og eg måtte begynne å 'passe meg' for kva eg putta i meg. Dette var ein ny situasjon for meg! Eg såg konstant gravid ut og sleit med magen.. Det viser seg at eg nok har ein intoleranse for kvitt mjøl, melk og stivelse. Så eg kutta ut metningsgarnityr(poteter osv), melk og spiser lite lyst brød osv.. Dette har gitt resultat, no har eg gått ned 'magekiloene' og eg ser ikkje gravid ut lenger haha :)

    Så det eg prøver å sei er at eg har opplevd begge sider av dette med vekt, og veit kor vanskelig det kan vere..

    Men uansett, heller for mykje enn for lite.. Grunnen til det er at folk har ikkje manerer når det gjeld å tenke seg om kva ein seier til tynne folk. Det er liksom legitimt å kommentere vekta til ein som er tynn, men ingen seier " ÅÅ så stor og feit du er blitt! No må du slutte å spise så mykje!"
    Og eg kan love at det er eit mykje større helvette å gå OPP i vekt enn ned, om du er naturleg tynn..

    Så det viktigste er å trives med seg sjølv og la folk vere den dei er, uansett vekt :)

    Stor klem til deg ♥

    SvarSlett