fredag 11. november 2011

Hva er fastlegens oppgave ovenfor pasienter?

Min mening er at fastlegen skal lytte til pasienten og komme med råd, og hvis han ikke kan hjelpe, henvise til videre behandling.

Akkurat nå så er jeg veldig provosert. Jeg har hatt samme lege i omtrent 40 år, han kjenner meg ut og inn, han vet om alle mine vondter, men hva gjør han når jeg virkelig trenger ham? Ingening - nada.

I 6 1/2 år har jeg klaget på krampene under føttene, han gjorde ingenting. For ca. 3 år siden ba jeg om å bli henvist til nevrolog, og han svarte at en nevrolog kunne ikke gjøre mer for meg enn han. Hva har han gjort? Ingenting.

Jeg har hatt uttallige behandlinger på eget initiativ for å prøve å bli bedre og det eneste han da sier: det er dine penger. Visst er det mine penger, jeg har brukt over 50.000,- kr. på behandlinger. 

Jeg har blitt henvist til røntgen et par ganger, et av under føttene og et av bekken. Selvfølgelig så viste disse ingenting, noe jeg visste, men måtte jo prøve.

Jeg har vært plaget av en liten fettklump under underleppen, og jeg ba ham om å fjerne denne, noe han ikke ville gjøre. Burde han ikke henvist meg til en som kunne fjerne denne? Den er veldig irriterende, og jeg har problemer med å ikke komme borti den.

Da jeg ikke kan gå så langt, spurte jeg om å få uførekort til bilen, men det gikk jo ikke, for jeg hadde ingen diagnose.

Jeg ba igjen om henvisning til nevrolog, og han bekreftet at henvisningen var til en nevrolog, men da jeg kom på sykehuset etter 3 mndr. ventetid, så var jeg blitt henvist til en nevrofysiolog. 3 mndr. ventetid rett ut av vinduet mens jeg bare blir verre. Jeg har vært hos nevrofysiolog her i Spania for ca. 4 år siden, og han fant ingenting galt med bena.

Etter at jeg fikk en mulig diagnose av fysioterapeuten min: lumbal spinal stenose, så har jeg måtte tigge meg til MR undersøkelse. Jeg skrev brev om henvisning så snart jeg var hjemme i desember, noe jeg nå har fått. Jeg fikk tid 29/12. Altfor lenge å vente når alt blir verre fra dag til dag. Jeg har selv fått forandret datoen til 4/12. De hadde en krisetime ledig som jeg fikk da jeg forklarte problemet.

Nå er jeg spent på hva fastlegen min vil gjøre videre med henvisning til undersøkelse og operasjon. Ja, den som lever får se.     

1 kommentar:

  1. Håpe det ordna seg etterkvart - og at du får den hjelpa du treng <3

    Kan skrive under på at ein møter mykje rart i helsevesenet....

    Klem

    SvarSlett