lørdag 13. september 2014

Krabbekaker

Min herlige facebook-venninne, Tone Naomi Lærum, lagde krabbekaker for noen dager siden. Jeg syntes dette hørtes helt herlig ut, så jeg måtte lete etter en god oppskrift. Denne fant jeg på Klikkmat:

Krabbekaker med avocadosalsa:

Dette trenger du til 4 porsjoner
        
400 g rensetkrabbe (vi brukte tre krabbeskjell med ferdig krabbekjøtt) 
2 stk egg
1 ss rømme
0,5 ts salt
  smør til steking (vi brukte olje)
   
 
             
Avocadosalsa
2 stk tomat
2 stk avokado
0,5 stk pressetlime
1 ts honning
  salt
      


          
Slik gjør du det:
La evt. krabbekjøtt fra boks renne godt av seg. Visp eggene lett sammen og bland inn krabbekjøtt, finhakket purre, rømme, chilisaus, malt loff, salt og finhakket rød chili. La røren stå og svelle i ca 5 min. Form til 10-12 kaker og paner /vend i strøbrød/griljermel. Stek i middelsvarm panne med smør i ca 5 min. Del tomatene ta ut kjernene og skjær tomatkjøttet i små treninger. Rens og del avocado i små terninger og bland sammen med tomatene. Tilsett presset lime, honning og finhakket persille. Smak til med salt. Servere krabbekakene med avocadosalsa, ovnsstekte poteter og sweet hot chilisaus.
 
Vi gjorde en liten vri, brukte sweeet chili saus (ikke sweet hot chilisaus), litt chilipulver, sitron i stedet for lime, og som strø brukte jeg en blanding av disse krutongene:
 

Jeg kjørte dem gjennom foodprosessoren, og da ble de slik (herlig):


 




En utrolig nydelig middag. Vi valgte ris, i stedet for poteter, og sweet chilisaus.

Som Wenche i God Morgen Norge sier: Håper det vil smake.

                                                  Klem fra Kirsten


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar