fredag 19. september 2014

Sjokkerende behandling fra Ditt Apotek, Sola

Å følge med på hva de forskjellige apotek-kjedene tilbyr, er blitt utrolig vanskelig. Vi holder oss stort sett til Boots apotek i Solakrossen.  I dag var vi innom for å kjøpe alle medisiner vi skulle ha med til Spania-turen. Men de manglet en medisin, Lipitor. Denne brukes mot for høyt kolesterol. Jeg har aldri hatt høyt kolesterol, men pga. hjerteproblemene jeg hadde i januar 2010, og innleggelse på sykehuset med påfølgende operasjon av tett åre til hjertet, og operert inn stent, så må jeg ta disse tablettene resten av livet.

Vi oppsøkte derfor Ditt apotek i Sola. Vi har aldri vært helt klar over hvordan de forskjellige apotekene opererer, men fikk beskjed om at prisen for denne medisinen var 347,- kr. i mellomlegg, selv om den var på blå resept. Akkurat der og da, reagerte vi ikke, for jeg måtte ha medisinen, men vi måtte betale 60.- kr. i tillegg pga. av at den billigere medisinen kostet det. Til sammen betalte vi 407,- kr. Dette protesterte magefølelsen min helt imot for det stemte ikke.

Jeg kontaktet Boots apotek og de bekreftet at om vi hadde kjøpt denne medisinen hos Boots, så ville den kostet kr. 154,-.

Vi har vært i en kraftig dialog med Ditt apotek, for vi mente dette var riv ruskende galt. Vi ønsket å levere medisinen tilbake, pakken var ikke brutt og lå fremdeles i posen fra apoteket. Men, de ville ikke gi seg, fordi de måtte gå etter reglene. Men de bekreftet også at noe måtte gjøres med slike problemer som dette. Hvorfor kunne de ikke bare godtatt klagen vår og gitt oss pengene tilbake og tatt i mot  pakken med tabletter som var  ubrutt? Ikke forstår jeg en slik holdning, og jeg kommer aldri til å bruke Ditt apotek igjen .

Jeg føler meg rundlurt, og anbefaler alle til å undersøke hvor medisinen er billigst. Det betyr igjen at vi som forbrukere må gå innom alle apotek-kjeder for å undersøke prisen før vi i det hele tatt kjøper noe. For noe vi alle vet, så er medisiner fryktelig dyre, uansett om de er på blå resept eller ei.

Vi, mannen min og jeg, bruker ca.  6.000,- til 7.000,- kr. i året på medisiner, og mesteparten er på blå resept.

For meg, som har en endeløs lang liste av medisiner som jeg er nødt til å ta for å overleve, så vil slike påkjenninger kanskje til slutt ta knekken på meg. Hvem vet.

Og ikke nok med det. Nevrologen min søkte om at jeg skulle få Lyrica (mot krampene under føttene) på blå resept. Jeg fikk brev fra Helse vest om at behandlingstiden ville ta 12 uker. Fristen gikk ut sist mandag, og jeg har fremdeles ikke hørt noe. Stor var min forundring, da jeg kontaktet nevrologen min. Hun hadde fått svar 20/8 om at dette var innvilget. Jeg har ikke fått noe brev, og dette er andre gangen Helse vest gjør dette ang. viktige medisiner. Første gang var etter stent-operasjonen, hvor jeg måtte bruke Plavix og etter 9 måneder måtte det søkes om å få disse på blå resept. Brevet om avslag på en viktig medisin fikk jeg aldri. Kopi av brevet fikk jeg nesten et år etterpå, etter at jeg klaget. Plavix er en veldig dyr medisin, og kostet den gang nesten 1.200,- kr. for tre måneder.

Man skal være veldig frisk for å være syk.

Jeg oppfordrer alle til å boikotte Ditt apotek. Den holdningen de har ovenfor kundene er ikke akseptable.

                                                  Klem fra Kirsten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar