torsdag 21. november 2013

Paella på Kirstens vis.

Det er mange måter å lage paella på, og dette er min versjon.

Her kommer bilder og oppskrift av "min" paella, trinn for trinn:



 


 






 


 

Oppskrift kommer her:
 
Kirstens paella
4 personer

1 kyllingfilet
ca. 300 gr. lam (rester etter lammelår)
ca. ½ kg. Scampi (ferdig kokt)
1 rød (eller gul) paprika (skjæres i biter)
1 grønn paprika (skjæres i biter
6-8 sherrytomater (deles)
1 løk
3 hvitløksfedd
saften av 1/2 sitron
en knivsodd safran, timian, oregano

300 gr. paellaris
2 – 3 sp.skje olivenolje
ca. 6 dl. scampikraft (ferdig)
(eller ca. 6 dl. kyllingkraft)
ca. 2 dl. hvitvin
kyllingfileten skjæres i skiver/biter og stekes
stek scampien lett
finhakk løken og stek den på pannen
ha i finhakket hvitløk og stek i ca. 1 min.
paprikaen og tomatene has i og stekes sammen med løken

Ha i 1 sp.skje olje i en gryte
tilsett ca. 300 gr. ris når oljen er passe varm
tilsett kraften og hvitvinen, safran, timian, oregano
tilsett litt mer kraft hvis risen blir for tørr
kokes i ca. 20 min. (må røres hele tiden) eller når risen er ferdig

Bland i grønnsaker, løken, kyllingfiletene, lammet og scampien (noen kan skrelles)

Server i høy panne (eller paellapanne).
Pynt med skampi m/skall oppå og sitronbåter

Mannen min og jeg laget dette sammen, og måltidet var ren nytelse med god hvitvin til. Kan anbefales på det varmeste.

                                                       Klem fra Kirsten

2 kommentarer:

  1. Denne ser veldig god ut og deilig å lage den i gryte så slipper man å brenne den store pannen.

    SvarSlett